Projekt Edison på Bramdrup Skole i Kolding

Projekt Edison på Bramdrup Skole i Kolding

På Bramdrup Skole i Kolding har 6. klasserne været med i Projekt Edison. Et projekt som samtlige 6. klasser har deltaget aktivt i. Under temaet ”Grøn Omstilling” har de brainstormet løsninger på problemer i samfundet. Hver gruppe har udvalgt én idé de ville arbejde videre med, hvorefter de på bedste vis har forsøgt at realisere denne idé. Produktudvikling, præsentationsteknik og visualisering er blot nogle af de ting eleverne har arbejdet med i løbet af ugen. Ugen blev afsluttet med en lokalfinale, hvor de bedste hold vandt en plads i landsfinalen.

 

Eleverne fortæller

En af grupperne der deltager i Projekt Edison består af Yara, Kristian, Naz og Lucas fra 6. klasse. Deres ide går ud på at lave pant på telefoner, så folk afleverer deres kasserede telefoner tilbage til butikken, frem for at smide dem ud. Derved vil man kunne genbruge de dele af telefonen som virker, og undgå et stort ressourcespild. I forbindelse med deres projekt har de været ude at snakke med butikker der sælger telefoner og lavet deres eget logo. Det er første gang at de prøver at opfinde noget, og de synes alle at det har været sjovt og spændende. Temaet i år har været ”Grøn Omstilling” og de mener alle fire at det har været et godt tema. ”Man har fået en chance for at hjælpe verdenen og forandre den” siger Yara fra 6. klasse på Bramdrup skole.

En anden gruppe fra Bramdrup skole bestående af Hinda, Jasmin, Albert og Patrick, fortæller om hvordan det har været at være med i Projekt Edison. ”Det har været en anderledes undervisning, men på en spændende måde” fortæller Patrick. ”Man fik selv lov til at bestemme hvad man ville lave og vi havde mere frihed” fortæller Jasmin.

En tredje gruppe fra Bramdrup Skole har opfundet en maskine der skal samle skrald i vandoverfladen og på bunden af havet. De havde set hvor meget skrald der er i havene og besluttede sig for at de ville gøre noget ved det. Donay fra gruppen siger ”Det har været sjovt at være med, børn kan jo også godt redde verden, det behøves ikke kun være voksne”.

 

En lærers synspunkt

Sara Butler Laursen som er lærer for 6. klasserne på Bramdrup skole fortæller om deres oplevelse med Projekt Edison: ”Fordelen ved projektet for børnene er, at de lære en anden måde at arbejde på - projektorienteret arbejde. De skal finde løsninger når det går galt og de skal samarbejde. Alle skal deltage og det er et stort projekt, så alle kan byde ind med noget”.

Hun fortæller også om den måde eleverne har arbejdet med projektet på: ”Det har været fedt at se nogen der har brændt for det. De har jo fået lov til at gå ud og foretage interviews og nogle har bare ringet til fremmede mennesker og spurgt om de må komme og interviewe dem. Det har været vildt fedt! ”.

Hun slutter af med at fortælle at: ”Børnene lærer at overskride nogle grænser. Nogle har blomstret og lært at møde nye mennesker. Nogen er vokset personligt og dannelsesmæssigt. Som børn og individer har det givet dem noget helt særligt, at arbejde på den her måde. De har lært selv at tage ansvar og arbejde selvstændigt”.

 

 

Du kan læse mere om Projekt Edison her.