En dag på Sct. Hans

På Sct. Hans Skole i Odense har elever arbejdet med stor ihærdighed på deres innovative ideer, som en del af opfinderkonkurrencen Projekt Edison. Eleverne skal præsentere deres ideer til lokalfinalen i Odense, og de 4 bedste af ideerne går videre til den nationale finale i Fredericia den 21. november. 

 

Vi fik lov til at besøge eleverne på Sct. Hans Skole, da de var i opstartsfasen af deres idegenereringsproces. Under vores besøg fik vi et indblik i gruppernes forskellige foreslag til ideer som skulle falde under kategorien Værdifulde Fællesskaber. 

 

Pedelodium er teamnavnet for Gustav Rahbæk Juel og Villads Juulager fra innovationslinjen 7.y. Det betyder fodboldspiller på latin, og ideen handler om et fodboldsfællesskab for studerende.

”De studerende flytter hertil fra en anden by og kender ikke nogen. Derfor har vi lavet et fodboldfællesskab, hvor alle kan komme og spille sammen,” siger Gustav. Det giver de studerende mulighed for at stifte nye venskaber med andre studerende.

 

For skoler som deltager i Projekt Edison betyder det, at entreprenørskab og innovation er nye ord, som er blevet en del af undervisningen på mange skoler. Sct. Hans Skole i Odense er en af de skoler, der har deltaget i Projekt Edison flere gange og i år er ingen undtagelse. Mia Skiøth fra 7.y fortæller, hvad forløbet har lært hende:

”En ide er ikke nødvendigvis en dårlig ide. Så længe jeg undersøger ideen og hvilken virkning den kan have. Man skal bare komme med alle de ideer man har. Du ved aldrig, hvad de kan føre til, og hvem de kan hjælpe.”

 

Ifølge 7.y’s lærer, Martin Haarh Christensen, så er Projekt Edison med til at give hans elever nogle helt særlige værdier i form af selvtillid, ansvarsbevidsthed og høj motivation. Derudover mener han, at de får nogle helt særlige redskaber med til fremtiden:

”Den dag de ikke er her mere, så kommer de ud og har en selvtillid omkring deres egne projekter, som jeg tror, deres jævnaldrende ikke har på samme måde.”

 

Undersøgelser viser, at entreprenørskabsundervisning har flere positive effekter på elever, som bliver undervist og får praktisk erfaring indenfor innovation og entreprenørskab. Eleverne bliver mere selv-motiverende i deres indsats i læringsprocessen og får lyst til selv at engagere sig mere i det at lære. Det kan lærer Martin Haarh Christensen nikke genkendende til:

”Det giver en højere motivation blandt eleverne at være med i projektet. Det giver bare 10 gange bedre undervisning, eleverne kan huske det, og de synes de ting, de skal tilegne sig, giver mening,” siger han.

 

I år har Sct. Hans Skole 4 grupper videre til nationalfinalen d. 21. november 2019.